دلنوشته

گاهی حرف هایی هست که در گلویت میماند،حرف هایی برای نگفتن... . بغض میکنی ، اذیت میشوی ، میبینی که نمی توان آن ها را با هر کسی در میان گذاشت، این جور حرف ها را اینجا حک میکنم!

دلنوشته

گاهی حرف هایی هست که در گلویت میماند،حرف هایی برای نگفتن... . بغض میکنی ، اذیت میشوی ، میبینی که نمی توان آن ها را با هر کسی در میان گذاشت، این جور حرف ها را اینجا حک میکنم!

انواع دینداری------ نمره نگارنده به مطلب:7 از 10

پنجشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۲، ۰۳:۵۶ ب.ظ

بزرگی میگفت:" دینداری سه مدل یا مبدا فکری دارد. دینداری از روی ترس دینداری عارفانه و دینداری تاجرانه!"

دینداری از روی ترس یا همان دفع خطر احتمالی برای حداقلی از دینداری خوب است اما هر عقل سلیمی میداند که این نوع از دینداری به خودی خود نمی تواند به ایمان منجر شود و مصداق تفسیری که قرآن از مومن دارد، قرار بگیرد. و نتیجه اش نماز خواندن هایی است که فرد در طول آن به تنها چیزی که فکر نمیکند نفس نماز است.

نوع دوم که همانا دینداری عارفانه یا به تعبیری دیگر خداپرستی برای خدا*و به قصد رضایت اوست از درک نگارنده خارج است .

 در جواب کسانی که این شائبه را مطرح میکنند که: مگر می شود برای کسی بدون هیچ چشمداشتی و تنها برای خشنودی اوکاری کرد؟در پاسخ باید کفت  آیا تا کنون پیش نیامده است برای مادرتان بدون چشمداشت کاری کنید؟! تنها ایرادی که ممکن است برای این قرائت ازدینداری وارد شود، این است که رسیدن به چنین مرتبه ای سخت است چرا که کم اند افرادی که عارفانه دیندارند. در قرآن هم آمده است که معدودی از شما(بندگان) با ایمان هستید.

و خلاصه مدل سوم مدلی است که در آن فرد خدا را عبادت میکند ،نه برای خدا که برای خود.این  نوع ازعبادت، تهوع آور ترین نوع عبادت است . معامله با خداست... دلالی ست ... معاوضه نماز شب با حوری است.... روزه گرفتن برای مزه کردن میوه ی آبدار بهشتی ست... . این تاجران مومن نما با افرادی که گرایشات اومانیسیتی و خودهانه و انسان محورانه و لذت محورانه دارند تفاوتشان دردو چیز است . اول این که این ها به غایت حریص ترند. لذت محدود دنیایی را بیخیال می شوند چون در بهشت متعفنی که برای خود ساخته اند، خالدند! چون کاباره ی بهشتی حوری هایی دارد که قامتشان چونان سرو است و کاباره ی تایلندی پر است از قد کوتاه های شرق آسیایی، علاوه بر آن ممکن است در کاباره ی تایلندی دچار بیماری هایی شوند.  و فرق دومشان این است که اومانیست ها سر جهان سومی ها کلاه می گذارند ، فوقش به طبیعت صدمه میزنند، (که البته ، خیلی وقت است که بر اساس همان دیدگاه های اومانیستی (و نه به دلایل معنوی) خودشان فهمیده اند که بیشتر از اینها باید مراقب طبیعت باشند.) اما این تاجران آخرت گرا دارند سر خدا کلاه میگذارند لذا گناهشان بسیار سنگین تراست!

 

*یاد عبارتی افتادم که این روزها زیاد میشنویم: گفتوگو برای گفتگو!

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۹
msa

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی